تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۳۹
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۱۸۴۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

تابستان سرد بازار آهن‌آلات

‌می‌متالز - کاهش تقاضا با افت قیمت آهن‌آلات در بازار داخلی همراه بود تا نتیجه آن یک تابستان سرد برای بازار آهن‌آلات باشد. قیمت میگرد ۱۰ در این تابستان ۱۳ درصد کاهش پیدا کرد، قیمت تیرآهن ۱۴ نیز با کاهش ۶.۳ درصدی به کانال ۲۵ هزار تومان در هر کیلو رسید.

به گزارش می‌متالز، کاهش شدید تقاضا مهمترین چالش آهن‌فروشان در فصل تابستان بود و این مسئله منجر به کاهش قیمت آهن‌آلات به خصوص میلگرد شد. البته قیمت‌ها افت سنگینی نداشت و به زمستان ۱۴۰۱ برنگشت، ولی فروشندگان داخلی در فصل تابستان بار‌ها قیمت محصولات خود را کاهش دادند. قیمت‌ها در بازار میلگرد، تیرآهن، ناودانی و نبشی در روز پایانی تابستان کمتر از روز اول بود، ولی در بازار پروفیل قیمت‌ها در تابستان رشد چشم‌گیری داشت.

فلزات و محصولات فولادی در بازار‌های جهانی نیز تابستان خوبی را سپری نکردند و کاهش تقاضا از سوی چین باعث کاهش شدید قیمت‌ها شد.

میلگرد

بازار جهانی میلگرد در تابستان ۱۴۰۲ روز‌های ریزشی بسیاری را تجربه کرد تا قیمت میلگرد کف‌های حمایتی را یکی‌پس از دیگری بشکند. تحلیل‌گران معتقدند رکود بخش ساخت و ساز چین منجر به کاهش تقاضا و به دنبال آن کاهش قیمت میلگرد شد. در بازار داخلی نیز کاهش شدید تقاضا در کنار روند ثابت نرخ ارز باعث شد قیمت میلگرد در طول تابستان کاهش پیدا کند. روند قیمت میلگرد ۱۰ و ۱۴ به قرار نمودار زیر است:

تابستان سرد بازار آهن‌آلات

متوسط قیمت هر کیلوگرم میلگرد ۱۰ و ۱۴ در روز اول تابستان به ترتیب برابر با ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان و ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان بود. قیمت هر کیلوگرم میلگرد ۱۰ با کاهش ۱۳ درصدی در انتهای تابستان به کیلویی ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. میلگرد ۱۴ ریزش قیمت کمتری در این مدت تجربه کرد. متوسط قیمت میلگرد ۱۴ با ریزش حدود ۴ درصدی به کیلویی ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان رسید.

تیرآهن

برآیند قیمت تیرآهن مانند میلگرد در فصل تابستان منفی بود، ولی تیرآهن تابستان پرنوسانی را سپری‌کرد. بازار تیرآهن در تیرماه یک‌دست ریزشی بود، ولی با آغاز مرداد قیمت تیرآهن با افزایش تقاضا رشد کرد. این روند صعودی دوام چندانی نداشت و در شهریورماه متوقف شد.

متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ در فصل تابستان به قرار نمودار زیر است:

تابستان سرد بازار آهن‌آلات

متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ روز اول تابستان کیلویی ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان بود و روز آخر تابستان با کاهش ۶.۳ درصدی به قیمت کیلویی ۲۵ هزار و ۹۶۳ تومان رسید.

پروفیل

پروفیل تابستان ۱۴۰۲ را در دو فاز متفاوت سپری کرد. قیمت پروفیل در طول تیر و مرداد ریزشی بود، ولی در شهریورماه قیمت پروفیل با شدت زیادی صعودی شد و موفق به شکست سقف قیمتی تابستان شد. روند متوسط قیمت پروفیل ۲ در بازار داخلی آهن آلات به قرار نمودار زیر است:

تابستان سرد بازار آهن‌آلات

پروفیل با ضخامت ۲ در روز اول تابستان با قیمت کیلویی ۳۶ هزار تومان معامله می‌شد و این قیمت در پایان تابستان با افزایش ۴ درصدی به کیلویی ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده