تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۲۰۳۸۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

در معدن زرشوران چه میگذرد؟

‌می‌متالز - طلا یکی از عناصر استراتژیک و گرانبهاست و سالهاست که استخراج آن در کشور‌های مختلف به عنوان پشتوانه مالی در حال انجام است. در طول تاریخ طلا، جواهرات و هر آنچه ثروت مادی تلقی می‌شده است عاملی برای قدرت به حساب می‌آمد.

به گزارش می‌متالز، طبیعی است که استخراج این عنصر می‌تواند عاملی برای رشد و پویایی اقتصادی، صنعتی و رفاه کشور و مردم آن منطقه باشد. اما در زرشوران قضیه تا حدی متفاوت است. سالهاست استخراج طلا در این منطقه نتوانسته است عاملی برای رونق اقتصادی و رفاه مردم گردد. کمی تأمل نشان می‌دهد این ثروت عظیم طبیعی دستمایه سوءمدیریت‌ها گردیده است و همین مدیران ناتوان و غیرمسوول نتوانسته اند از این ثروت غنی برای پیشرفت و توسعه منطقه استفاده نمایند. برخی شنیده‌ها حاکی از تخلفات گسترده مدیریتی و مالی در شرکت طلای زرشوران دارد.

مسائلی که همواره بخشی از مکالمات روزانه کارکنان شرکت را نیز تشکیل می‌دهد. بر طبق شنیده‌ها بخش مهمی از این تخلفات در واحد‌های بازرگانی و مالی رخ داده است، جایی که به نظر می‌رسد اتفاقات ناخوشایندی در مدیریت منابع مالی، تصمیمگیری و نحوه برگزاری مناقصات رخ داده است. منابع مطلع می‌گویند: کمیسیون معاملات شرکت در عمده مناقصات عامدانه شرایط را به سمتی می‌برد که بیشتر شرکت‌های متقاضی به صورت خودکار و به ظاهر قانونی از چرخه رقابت سالم حذف می‌شوند و تنها شرکت خاصی که ظاهرا تعاملاتی از قبل ایجاد شده است به عنوان برنده مناقصه اعلام می‌گردد.

بدیهی است که مصوبات کمیسیون معاملات یا برگزاری مناقصات در سطح کلان و ارقام بالا بدون اطلاع و تأیید مدیران ارشد شرکت امکان پذیر نیست. عدم رعایت قوانین برگزاری مناقصه، آیین نامه معاملات و اسناد مناقصه در حالی صورت می‌گیرد که با توجه به حجم عظیم سرمایه در طلای زرشوران تخلفات این چنینی می‌تواند مبلغ قابل توجهی را به سرنوشت نامعلومی دچار نماید و اساسا مشخص نیست چنین درآمد نامشروعی در چه زمینه و کجا هزینه خواهد شد. اما طبیعی است که به ناگاه به این موضوع بپردازیم که چنین پول‌هایی می‌تواند رانت عظیم اقتصادی- مالی - سیاسی را ایجاد نماید و برخورداران از این رانت مدام به تحکیم قدرت خود برای دستیابی به اهداف خود بپردازند.

با تکرار مکرر چنین حکایت‌ها و شنیده‌هایی لازم است مراجع ذیصلاح به بررسی دقیق این موضوعات بپردازند و ورود این مراجع به چنین مواردی در صورت وجود تخلف، ضروری و خواسته عموم جامعه است تا اگر تخلف یا سوءمدیرت یا جرمی رخ داده باشد و حق و حقوق شهروندان ضایع شده باشد به سرعت مورد بررسی قرارگیرد.

منبع: دنیای معدن

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده