تاریخ: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۴۷۰
کد خبر: ۳۲۷۵۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در گزارش کامل «می متالز» از نشست خبری مدیرعامل «ومعادن» مطرح شد:

توسعه معدن از اکتشاف آغاز می‌شود/ سود «ومعادن» از پیش‌بینی‌ها عبور می‌کند/ طرح‌های اقتصادی در دستور کار است

‌می‌متالز - نشست خبری «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ارائه توضیحات کامل درباره اجرای پروژه‌ها و شرایط مالی این شرکت و میزان سرمایه‌گذاری‌ها روز دوشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ در دفتر مرکزی این شرکت در تهران برگزار شد. در این نشست مسیر توسعه شرکت ارائه و هدف‌های آن اطلاع‌رسانی شد.

به گزارش می‌متالز، «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در نشست خبری خود بیان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در گذشته فضا و پایه تشکیلاتی آن یک نهاد مالی بود. اینجا یک نهاد مالی شکل گرفت و امروز یک تغییر شرایط ایجاد شده و برای سرمایه‌گذاری‌ها به صورت مستقیم وارد شده است. در سرمایه‌گذاری برای توسعه‌های خود، مقایسه این شرکت با شرکت‌هایی که قدمت بیش از ۴۰ ساله دارند شاید کمی مقایسه نادرستی باشد. به عنوان مثال شرکت‌های بزرگ مثل فولاد مبارکه، گل‌گهر، چادرملو و مس، قسمتی به عنوان معاونت طرح و توسعه دارند. در واقع یک ساختار و قدمت و تجربه‌ای در گذر زمان دارند. در صورتی که این مجموعه تازه یک سال است به این عرصه قدم گذاشته و برای اجرای پروژه‌ها وارد شده است. طبیعی است که نیازمند کسب تجربه باشد و در فضایی که حضور دارد انتظار‌ها را برآورده کند.

وی ادامه داد: اولین بحث ما در این نشست هدف است. در سال گذشته شرکت توسعه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات (ومعادن) میزان سود ۳۹۱ میلیون دلاری ناشی از عملیاتی که در سیستم انجام می‌شده، کسب کرده است. قرار است با برنامه‌هایی که در دست اجرا است این سود را تا پایان سال ۱۴۰۶، به بیش از ۱ میلیارد دلار برسانیم. در نتیجه اولین هدف این مجموعه افزایش سوددهی است. اما چطور این اتفاق انجام می‌شود؟ طرح‌ها و میزان اثرگذاری آن‌ها در افزایش سوددهی مشخص است. در واقع در نمودار‌های آماده شده مشخص است هر کدام از طرح به چه میزان افزایش بابت شرایط در سوددهی ایجاد می‌کنند و تاثیر هر کدام مشخص است.

سعدمحمدی همچنین در ادامه افزود: میزان سود خالص نیز از موارد دیگری است که روند رو به رشد خوبی داشته است. در سال ۱۴۰۱، بیشترین سود سنواتی شرکت به ثبت رسیده است که بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که سود تلفیقی بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است. این موضوع بیانگر آن است که نگاه مجموعه از نظر اقتصادی، روند رو به رشدی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به روند NAV سهم شرکت نیز گفت: میزان ارزش سهم شرکت در تاریخ هشتم به ۲ هزار و ۴۴۱ میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است. اما در مورد ارزش خالص روز دارایی‌ها نیز باید گفت، میزان ارزش بازار ما در تاریخ ۱۲ آذر بیش از ۱۶۸ هزار میلیارد تومان بود. همچنین میزان افزایشی که نسبت به بهای تمام شده ما ۲۳ هزار بوده است، بیش از ۱۴۴ هزار میلیارد تومان ارتقای ارزش را شاهد بودیم. نسبت (P (Price به NAV در این تاریخ ۵۱.۸ درصد بوده است. ارزش خالص روز دارایی‌های ما بیش از ۱۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است که نشان می‌دهد این ارزش سهم عملا بیش از آن چیزی است که در بازار بورس مطرح است. شاید بخشی از آن به دلیل عدم برگزاری چنین جلساتی است که بتوانیم شرایط شرکت را برای مردم توضیح دهیم.

وی افزد: در چند سال گذشته روند پرداخت سود به صورتی بود که شاید در بازار چندان تمایلی وجود نداشت، اما در سال جاری انتهای ماه ششم، سود سهامداران خرد را پرداخت کردیم. درواقع انضباط مالی‌ای را که یک مجموعه باید برای سهامداران خود فراهم کرده است، سعی کرده‌ایم پایبند بوده و انجام شده است.

بیشتر بخوانید: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد: رسیدن به سود یک میلیارد دلاری «ومعادن» تا پایان سال ۱۴۰۶

سعدمحمدی در ادامه با اشاره به روند افزایش سرمایه شرکت نیز گفت: ما یک افزایش سرمایه پیش از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ داشتیم با رقم ۸۴۰۰ میلیارد تومان که در ۰۱ خرداد ۱۴۰۱  به ۱۹ هزار و ۲۴۲ هزار میلیارد تومان ارتقا یافت و امروز نیز برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته را داریم که به زودی آن را اعلام و مجمع فوق‌العاده آن را برگزار و سرمایه به ۳۰ هزار میلیارد تومان ارتقا پیدا می‌کند.

به گفته وی، تفکیک شرکت‌های بورسی و غیربورسی ما می‌تواند از موضوعات جذاب باشد. روند حرکتی ما به صورتی است که ۹۵ درصد ارزش دارایی‌های ما در شرکت‌های بورسی شکل گرفته است و به سمت شفاف‌سازی در عمل حرکت می‌کنیم. میزان دارایی‌های ما ۹۵ درصد بورسی و تنها ۵ درصد غیربورسی است که در تلاش هستیم ۵ درصد را هم بورسی کرده و شرایط خود را ارتقا دهیم. تفکیک صنایع ما در تابلو نیز مشخص است و برای کانه‌های فلزی در پرتفوی ما ۶۵ درصد، فلزات اساسی ۸.۸ درصد و ۲۲ درصد در سایر صنایع سهم داشته‌ایم. در واقع شرکت بیشتر در حوزه کانه‌های فلزی و فلزات اساسی در حال فعالیت است و در این مسیر حرکت می‌کنیم.

سعدمحمدی ادامه داد: رشد افزایش پرتفوی بورسی شرکت نیز قابل مشاهده است. میزان افزایش که بیش از ۱۳۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به ترکیب ارزش روز پرتفوی بورسی نیز اظهار کرد: ارزش پرتفوی ما در گل‌گهر ۲۹ درصد است، بیش از ۱۶ درصد در چادرملو، ۱۵ درصد در گهرزمین، ۱۳ درصد در صبانور، ۹ درصد ملی مس، فولاد خراسان ۶ درصد، تجلی ۵ درصد و ارفع ۴ درصد است. در واقع این اعداد نگاه سیستم به سرمایه‌گذاری‌هایی که شکل داده است را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ترکیب پرتفوی غیربورسی نیز گفت: این ترکیب نیز مشخص است، شرکت پویا انرژی که نیروگاه سمنان را دارد و در تلاش هستیم برای نیروگاه شاهرود هم تصمیم‌گیری شود و بتوانیم روی آن نیز مانور دهیم. شرکت در بحث انرژی و برق سرمایه‌گذاری می‌کند. همچنین شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر نیز کم کم در حال طی کردن مسیر بورسی شدن است. پرتو تابان معادن و فلزات نیز شرکتی است مربوط به بازار سهام ما و در این زمینه فعالیت دارد. ۵۸ درصد از سهام شرکت ایریتک (شرکت EPC کار قدیمی) نیز مربوط به شرکت معادن و فلزات است. شرکت کاوند نهان زمین معادنی در قزاقستان در حوزه مس دارد که سرمایه‌گذاری شده و قادر است به روش لیچینگ SX/EW تولید مس کاتدی انجام دهد و معدن و ذخایر خوبی در اختیار دارد.

سعدمحمدی با اشاره به خلاصه‌ای از وضعیت دارایی شرکت بیان کرد: مجموع پرتفوی بورسی ۳۱ شرکت است و ۴۵ شرکت هم غیربورسی است که ۵ درصد ارزش آن سهام ما را تشکیل می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به پروژه‌های شرکت گفت: ۷ طرح ما مربوط به پروژه‌های پیشران است. حدود ۷ طرح هم مربوط به پروژ‌های غیرپیشران است و شرکت روی آن سرمایه‌گذاری کرده است. چون ما سهم در گل‌گهر، گهرزمین و چادرملو داریم، در افزایش سرمایه این شرکت‌ها مشارکت کرده و سهم سود آن را نمی‌گیریم و سرمایه‌گذاری می‌کنیم. مجموعه آن‌ها ۶۱ طرح است که سهم بر عهده شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) نزدیک به ۳ میلیارد دلار است. این عدد برای شرکتی مثل ما قابل توجه است. چادرملو ۳ میلیارد دلار، گهرزمین ۲ میلیارد دلار و گل‌گهر ۳.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد، در نتیجه سهم ما قابل توجه است و به طور معمول یک شرکت می‌تواند ۵ برابر سود خود سرمایه‌گذاری کند. سهم ما ۱۲۶ هزار میلیارد تومان می‌شود و دو برابر این موضوع که مطرح است سرمایه‌گذاری می‌کنیم و نشان می‌دهد شرکت توجه ویژه به توسعه دارد.

سعدمحمدی بیان کرد: طرح‌های در دست شامل مواردی می‌شود که به آن اشاره دارم. در فولاد کردستان به طور کلی حدود ۴.۷ میلیون تن برای آهن اسفنجی و ۲.۵ میلیون تن برای فولاد سرمایه‌گذاری می‌کنیم. در طرح پیشران این دو طرح را در فولاد کردستان در اختیار داریم. آهن اسفنجی این مجموعه در منطقه بیجار و فولاد در منطقه قروه انجام می‌شود. ما بازار را ارزیابی کرده‌ایم، در فولاد کردستان سیستم تین اسلب Thin Slab را به صورت پیوسته اجرا می‌کنیم که نمونه آن تنها در فولاد سبا است. این سیستم برای تولید ورق‌های عریض است آن هم با آخرین تکنولوژی روز دنیا یعنی سیستم CBS انجام می‌شود. در صبانور دو طرح گندله‌سازی و احداث کارخانه کنسانتره‌سازی در دست اجرا است. کارخانه گندله‌سازی آن ۱ میلیون تنی و کنسانتره آن ۲ میلیون تنی است. یعنی اگر این اختلاف زمانی ایجاد شد به این دلیل بود، زیرا توانستیم ذخایر خوبی اکتشاف کنیم خوشبختانه نتایج بسیار خوبی حاصل شد و کارخانه کنسانتره را به سمت ظرفیت ۲ میلیون تنی پیش برده‌ایم. همچنین طرح‌های جدیدتری را در کنسانتره‌سازی داریم و یک کارخانه ۲ میلیون تنی دیگری را در صبانور خواهیم داشت. بلوک دوم سمنان هم در دست است. نیروگاه سمنان اولین طرح از ۴۸ طرح پیشران اقتصادی بود که ابتدای امسال به بهره‌برداری رسید. طرحی است ۳۶۰ مگاوات و سیکل ترکیبی که ظرف ۱۲ ماه اجرا و به بهره‌برداری رسید و رکوردی در کشور بود. این واحد در حال فعالیت و متصل به شبکه است، اما به دلیل اقتصادی شدن و نیاز کشور دو نیروگاه بخار هم در دستور کار برای سرمایه‌گذاری است. در حال حاضر ۷۲۰ مگاوات در سمنان برق تولید می‌شود. اما ۳۶۰ مگاوات دیگر با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۵۰ میلیون یورو طرح جدیدی است که آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: احداث کارخانه آهن اسفنجی اردبیل با ظرفیت ۱.۱ میلیون تن طرح دیگری است که امروز پیشرفت ۴۰ درصدی داشته و تجهیزات مهم آن تامین شده و در گمرک است. طرح دیگر آهن اسفنجی اقلید با ۱.۱ میلیون تن ظرفیت و همچنین آهن اسفنجی فولاد کردستان با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن است. طرح اقلید بیش از ۱۲ درصد پیشرفت داشته است.

سعدمحمدی اضافه کرد: ما باید به لحاظ حرفه‌ای مسیر قانونی را طی کنیم و به آن توجه داریم. تمامی شرکت‌های یاد شده اکثرا دارای صادرات هستند، این مجموعه نهاد مالی است و خود تولید و صادرات ندارد و ما باید مسیر دیگری را به لحاظ قانونی طی کنیم که چالش‌هایی دارد و باید طرح در سیستم مطرح و در جلسات ۷ نفره عنوان شود و میزان ساخت داخل مشخص و به تایید کمیته و وزارتخانه برسد و تخصیص ارز انجام شود. در اینجاست که رفتار ما باید قانونی باشد و این مسیر حقوقی باید طی شود.

بیشتر بخوانید: مدیرعامل «ومعادن» در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد: ارزش برجای ۶۴۰ میلیون دلاری برای «ومعادن»، با اکتشاف ۱۸۰ میلیون تن ذخایر سنگ‌آهن

وی با اشاره به طرح‌های دیگر بیان کرد: یکی از طرح‌های مورد علاقه خود بنده طرح مس جانجا در منطقه سیستان و بلوچستان است. آن منطقه به لحاظ محرومیتی که در سرمایه‌گذاری دارد، این طرح بسیار جذاب است. کارخانه کنسانتره ۱۳۰ هزار تنی احداث و ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در آن منطقه شکل داده می‌شود. این کارخانه بسیار مهم است. موضوع مهم فنی دیگر این است که مس‌های موجود در کشور به طور عام برای شرکت مس در سرچشمه، خاتون‌آباد و سونگون عیاری نزدیک به ۰.۶۵ درصد دارد، اما عیار مس در جانجا ۰.۲۶ درصد است و این باعث می‌شود سطح دانش فنی برای عیار‌های پایین ارتقا پیدا کند. در این زمینه می‌تواند فرصتی برای دانشگاه‌ها باشد و برای کشور بسیار حائز اهمیت است. معدن در این منطقه طراحی و اکتشافات دوباره انجام گرفته است. معدن امروز باز شده و ۱۵ دستگاه تراک ۱۰۰ تنی خریداری شده است و در گمرکات است تا هرچه زودتر ترخیص شوند. مشاوران نیز اتخاذ شده، اسناد مناقصه به عدد نهایی رسیده است و پس از سال نو پیمانکار EPC کار مشخص و اجرای عملیات انجام می‌شود. در حال حاضر نیز هیاتی به خارج از کشور رفته تا خرید بالمیل و سگ میل نیز انجام شود. در این منطقه یک کار بزرگ در سطح کشور انجام می‌شود. با ۱۶ میلیون تن خاک ورودی با عیار ۰.۲۶ که می‌تواند احداث این واحد کنسانتره‌سازی ارز خوبی را هم به کشور آورده و سرمایه این استان را برای طرح‌های بعدی تامین کند.

مدیرعامل شرکت «ومعادن» بیان کرد: کارخانه الکترود گرافیتی در کازرون و کارخانه فروآلیاژی در شیروان از دیگر طرح‌های مجموعه است. تولید استیل کورد در الشتر لرستان هم طرح دیگری است که در دستور کار قرار دارد. باید به این نکته توجه داشت که استیل کوردی که در این منطقه داریم، نقاط کم برخورداری هستند که در راستای سیاست‌های دولت است تا بتوانیم ایجاد اشتغال کرده و گردش مالی را تقسیم و از حاصل آن مردم مناطق محروم نیز استفاده مورد نظر را داشته باشند.

وی ادامه داد: در سرمد ابرکوه نیز ۳ طرح بزرگ در حال اجرا است. کارخانه اسفنجی ۱.۱ میلیون تنی، فولاد ۱.۲ میلیون تنی و کلاف این پروژه‌ها هستند و در سرمد در منطقه یزد حدود بیش از ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری برای آن صورت می‌گیرد. همچنین احداث کارخانه تولید تایر در سیستان و بلوچستان با مشارکت ومعادن، چادرملو و ایدرو برای تولید لاستیک‌های معدنی انجام می‌شود.

سعدمحمدی درباره روند سرمایه‌گذاری، اضافه کرد: تا سال ۱۴۰۰، ۵۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده، اما پس از آن ۷ هزار و سیصد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که حدود ۷۸.۲۹ میلیون یورو به همراه ۴ هزار میلیارد تومان است. در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۱۳ برابری را در سرمایه‌گذاری شاهد هستیم.

وی همچنین درباره درصد رشد فیزیکی طرح‌ها افزود: پیشرفت فیزیکی‌ها در پویا انرژی ۹۸ درصد و گندله‌سازی بیجار ۴۷ درصدی است و محموله‌ها در حال بارگیری است و به زودی شاهد رشد جدی خواهیم بود. طرح فولاد کردستان اگر رشد کمی داشته به دلیل آن است که هفته گذشته موفق به اخذ نظر هیات هفت نفره شده‌ایم. آهن اسفنجی فولاد کردستان بیش از ۲۰ درصد پیشرفت داشته است. کنسانتره نیز افزایش ظرفیت داشته و در ادامه با عدد بالاتری جلو می‌رود.

وی تصریح کرد: فرق این مجموعه با دیگر مجموعه‌ها این است که باید ارز را از سیستم بانکی تهیه کنیم و مستقیم ارز نداریم، به همین دلیل تامین ارز مسیر طولانی‌تری دارد. بیش از ۱.۲ میلیارد یورو باید ارز تهیه کنیم که کار سختی خواهد بود.

به گفته وی، در تمامی طرح‌ها بحث‌های زیربنایی در نظر گرفته شده تا تامین برق برعهده وزارت نیرو نباشد. در واقع سرمایه‌گذاری‌های ما در تامین برق بیش از ۲ برابر نیاز است. یعنی نه تنها برق پروژه‌ها را تامین می‌کنیم بلکه به کشور نیز کمک خواهیم کرد.

سعدمحمدی افزود: ما در شرکت تلاش کردیم در موضوع اکتشاف تمرکز کنیم و در اینجا چند دستگاه حفاری خریداری شد و در این ۱ سال و اندی بیش از ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده است. ۶۰ هزار متر سال گذشته تنها در صبانور و معادن آن حفاری شد و در جانجا اکتشافات تکمیلی انجام شده است. همچنین برای مبارکه نیز حفاری در دست اجرا است. همچنین برای شرکت پایا نیز اکتشافات در دست انجام است. اگر دقت کنید در سال گذشته ما ۸۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن جدید اکتشاف کرده‌ایم و در سال جاری که ۸ ماه از آن می‌گذرد ۱۰۰ میلیون تن اکتشاف شده است. یعنی در این مدت ۱۸۰ میلیون تن سنگ آهن اکتشاف شده است. منطقه غرب فاقد این شرایط بود، اما ما توانستیم در این منطقه اکتشافات را توسعه دهیم که برای صنعت فولاد بسیار موثر است. ارزش برجای این ۱۸۰ میلیون تن سنگ آهن ۶۴۰ میلیون دلار است. در نتیجه دارایی خوبی در حال ورود به مجموعه است و این موضوع ادامه‌دار خواهد بود و می‌توان آینده خوبی را برای اکتشافات متصور بود.

وی اضافه کرد: ۱۵ میلیون تن در معدن بابا علی، گلالی ۴۰ میلیون تن، شهرک ۲۵ میلیون تن مواردی هستند که سال گذشته اکتشاف شده‌اند. ۱۰۰ میلیون نیز امسال در این معادن اضافه شده و می‌توان گفت معدن گلالی معدن بسیار خوبی خواهد بود و خبر‌های خوبی از آن خواهید شنید. امیدوار هستیم در اکتشاف کار‌های بیشتری انجام شود و این موضوع در حال عملیاتی شدن است و ما بیش از ۱۵ محدوده را در حال حاضر برای کار اکتشافی در دست داریم. در حال حاضر ۲ شرکت اکتشافی داریم که مربوط به «ومعادن» و دیگری در تجلی است. شرکت یاقوت در مجموعه ومعادن و شرکت اکتشافی تجلی در تجلی که مشغول به کار هستند. ما در محدوده‌های خود، موارد خوبی در نازی، تنگه کلوت و سنگ کوهی سیستان و بلوچستان داریم که در حوزه طلا، پلی‌متال و سرب و روی یافت شده و نتایج آن را در جلسات بعدی اعلام خواهیم کرد. در آذربایجان غربی، خراسان شمالی، یزد و کرمان محدوده‌های ما برای اکتشاف فعال هستند و این کار را گسترش خواهیم داد. سرمایه‌گذاری در اکتشاف را افزایش خواهیم داد.

به گفته سعدمحمدی، گفته می‌شود سرمایه‌گذاری در اکتشافات ریسک بالایی دارد، میزان سرمایه‌گذاری در اکتشافات در منطقه غرب کمتر از ۳ تا ۴ میلیارد تومان است، اما ۶۴۰ میلیون دلار ارزش برجا پیدا کرده است. پس اگر کار حرفه‌ای باشد اکتشاف از نظر بنده و از نظر تمامی شرکت‌هایی که در دنیا بیش از ۱۲ تریلیارد دلار کار انجام می‌دهند، کار اقتصادی است.

وی بیان کرد: در معدن سریدون که بیش از ۳ میلیارد تن ذخیره دارد در دوره‌ای که مس بودم اکتشافات خوبی صورت گرفت. ما باید در بحث اکتشاف سرمایه‌گذاری کنیم. ما از سال ۱۳۴۰ تا امروز که بیش از ۶۰ سال می‌گذرد مجموعه حفاری عمقی برای شناسایی معادن خودمان حدود ۱۰ میلیون متر بوده، اما استرالیا در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ میلیون متر کار حفاری عمقی انجام داده است پس جا برای کار بسیار است. در شرکت پایا که ۱۳ محدوده دارد و شرکت‌های مختلفی در آن حضور دارند مثل گل‌گهر و چادرملو و مبارکه، در سال جاری نزدیک به ۴ هزار متر کار حفاری برای شناسایی داشته و پی‌جویی به طور ۱۰۰ درصد تمام شده و اکتشافات عمومی بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است. همچنین ۵ دستگاه حفاری برای آن خریداری شده است و در سال آینده به نتایج خوبی خواهیم رسید. همچنین در صبانور با سرمایه‌گذاری‌ای که در اکتشاف انجام شده، ۲ میلیون تن کنسانتره جدید - با توجه به افزایش ذخیره‌هایی که پیدا شده - در دست سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: تجلی نیز جزو شرکت‌هایی است که ۵۶.۸ درصد آن مربوط به شرکت معادن و فلزات است. شرکت «تجلی» را هم به سمتی حرکت می‌دهیم که بتواند پروژه‌های خوبی را در آینده عملیاتی کند. شرکت تجلی در شرکت سرمد ابرکوه حضور دارد و سرمایه‌گذاری انجام داده است. همچنین در شرکت معدنکاری باختر نیز شرکتی است که در حوزه حفاری در حال فعالیت است و سرمایه ۴۹۰ میلیارد تومانی دارد. در کنار آن تجلی در فولاد کردستان، ستاره سیمین هرمز و صبا امید غرب خاورمیانه حضور داشته و شرکت بازرگانی داشته و یک شرکت اکتشافی نیز دارد.

سعدمحمدی با اشاره به شرکت کاتالیست ایرانیان بیان کرد: این شرکت مربوط به مجموعه ما و بیش از ۹۳ درصد از سهام آن مربوط به «ومعادن» است و امیدوار هستیم بورسی شود. نکته مهم آن است که این شرکت در این سال‌ها رشد خوبی داشته و سرمایه‌گذاری خوبی داشتیم و امسال سود خوبی خواهد داشت. ما در حال فعالیت روی ۲۳ محصول در حوزه فولاد و حتی پتروشیمی هستیم تا کشور از واردات آن بی‌نیاز شده و بتوانیم کاتالیست‌های مورد نظر پتروشیمی را هم تولید کنیم. بیش از ۱۴ محصول تا پایان سال با کیفیت بسیار خوبی عرضه خواهد شد و امیدوار هستیم با تحقیقاتی که در حال انجام است محصولات جدیدی را تولید و توسعه خوبی را در این مجموعه شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت «ومعادن» تصریح کرد: شرکت‌های دیگر مثل شهید قندی، کک طبس و... در زیرمجموعه قرار دارند و در حال طی کردن مسیر خود هستند.

بیشتر ببینید: گزارش تصویری از نشست خبری مدیرعامل ومعادن با اصحاب رسانه

وی همچنین اضافه کرد: مجموعه شرکت می‌داند در چه مسیر اقتصادی در حرکت است و می‌خواهیم به ۱ تریلیارد دست پیدا کنیم و سهم هر کدام از بخش‌ها و طرح‌ها مشخص است. همچنین در زنجیره فولاد و سنگ آهن در حرکت هستیم و می‌دانید که در سال ۱۴۰۰ ما روز‌هایی داشتیم که قیمت سنگ آهن بسیار بالا بود، اما در ۱۴۰۱ با افتی مواجه شدیم و قیمت به ۱۲۰ دلار رسید و حتی به ۱۰۰ دلار هم وارد شد. اما پیش‌بینی‌ها برای میزان رشد سرمایه گذاری چین و تولید ناخالص داخلی چین به گونه‌ای است که برخی شرکت‌ها از افزایش قیمت سنگ آهن خبر می‌دهند. با توجه به اینکه شرکت ما با سنگ آهن و فولاد گره خورده امیدوار هستیم با شرایطی که در آینده رخ می‌دهد بتوانیم شرایط سوددهی بهتری را در بازار داشته باشیم. یکی از دلایل که شاید مقصر آن ما بودیم این بود که باید مسیر شرکت را به خوبی توضیح می‌دادم تا مردم بیشتر از طریق رسانه‌ها با فعالیت شرکت و این مسیر آشنا شوند. امیدوار هستیم با توجه به روند تکنولوژی‌های روز دنیا ما بتوانیم از نظر حرفه‌ای شرایط بهره‌وری مناسب‌تری را برای مجموعه‌ها طی کنیم و وظیفه خود را در افزایش تولید ناخالص ملی برای کشور ایفا کنیم. بنده خواهش می‌کنم در مقایسه ما با شرکت‌های بزرگ توجه داشته باشید، زیرا آن‌ها قدمتی ۴۰ ساله دارند، اما ما تنها ۱.۵ سال است در این مسیر قرار گرفته‌ایم. در تلاش هستیم این مسیر را با سرعت بیشتر و استفاده از نیرو‌های متخصص طی کنیم تا شرایط بهتری را ایجاد کنیم.

وی همچنین در این نشست خبری در پاسخ به سوالات، درباره عناصر نادر خاکی بیان کرد: ما در حوزه عناصر نادر خاکی در شرکت «تجلی» معادنی در اختیار داریم که هم کار اکتشافی انجام داده‌ایم که نتایج خوب بوده و هم در حال کار در بحث فرآوری هستیم تا بتوانیم اقدامات جدیدی داشته باشیم. به طور معمول باید درباره مواردی که به قطعیت نهایی رسیده‌ایم توضیح داد، اما باید گفت در حوزه عناصر نادر خاکی به واسطه «تجلی» در حال فعالیت هستیم. زمانی که به نتایج خوب دست پیدا کنیم قطعیت آن را در گزارشات بعدی به طور حتم اعلام خواهیم کرد.

سعدمحمدی همچنین درباره اهمیت اکتشاف، گفت: به اعتقاد من پایه توسعه بخش معدن از اکتشاف می‌گذرد و مهم‌ترین بخش این قسمت است. اولین موضوع بحث آموزش است. یعنی در این حوزه باید یک نگاه و تفکری را داشت. بنده ۲۸ سال است در این بخش تدریس دارم. در مهندسی اکتشاف فرد فارغ‌التحصیل می‌شود، اما یک واحد طراحی اکتشاف ندارد. ما نیازمند تغییر در روند پرورش نیروی انسانی هستیم. سیستم‌های جدید باید به این افراد آموزش داده شود. شناخت تجهیزات و روش‌های نوین نیز از موارد مهم دیگر است. نیاز کشور هم مساله دیگر است. صنعت فولاد در سال‌های آینده از ظرفیت ۵۵ میلیون تن عبور خواهد کرد، اما بیش از ۷۵ میلیون تن امروز پیشرفت پروژه داریم اگر ۶۰ درصد ظرفیت را تولید کنیم باید در چند آیتم توجه و برنامه‌ریزی داشته باشیم که یکی از آن‌ها تامین خوراک است. امروز ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی داریم که تامین خوراک نیازمند برنامه است. ما فاصله زیادی در روش کار و روش‌های نوین داریم، اما با کاهش هزینه‌ها، می‌توان وسعت کار عملیاتی بیشتری داشت. به طور کلی اکتشاف معقوله بسیار مهم جهت توسعه بخش معدن است.

وی همچنین درباره حمایت دولت برای اجرای طرح‌های پیشران، افزود: طبیعی است که خود دولت به دنبال اجرای این پروژه‌ها است و قطعا حمایت می‌کند، اما بروکراسی‌های اداری‌ای وجود دارد که زمان‌بر است و باید این موارد حل شود. در غیر این صورت نیت همه بر اجرای پروژه‌هاست و کشور از آن استفاده خواهد کرد. ما قطعا باید مسیر‌های ثبت سفارش و تعریف عمق ساخت داخل را طی کنیم و بایستی کارت بازرگانی گرفت که خود پروسه‌ای زمان‌بر است و برای ما که جدید هستیم کمی کار زمان‌بر‌تر خواهد شد. این پروسه‌ها قانونی است، اما باید تعاریفی به لحاظ افزایش سرعت برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

سعدمحمدی در ادامه درباره مس جانجا تصریح کرد: معدن مس جانجا خوشبختانه به همراه مس، طلا هم دارد که در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم به میزان تولید طلای کشور اضافه کنیم. سالی ۱۶ میلیون تن باید ماده معدنی برداشت شود، زیرا نسبت باطله به ماده معدنی ۴.۵ به ۱ است، در نتیجه باید سالی ۵۵ تا ۶۰ میلیون تن باطله‌برداری داشت که به همراه ۱۶ میلیون تن ماده معدنی به معنی بیش از ۷۵ میلیون تن عملیات معدنی در سال است. این حجم بالایی است و جانجا در آینده تبدیل به معدن بزرگ کشور خواهد شد. در نتیجه باید در طراحی و نیروی انسانی حرفه‌ای عمل کرد و مدیر فعلی بیش از ۳۰ سال در معادن کشور به ویژه مس کار کرده و به نرم‌افزار‌های معدنی مسلط است. این معدن به دلیل داشتن ماده معدنی اکسیدی، در حال حاضر به غیر از شرایطی که متعهد هستیم باید برای سنگ معدنی اکسیدی از طریق لیچینگ اقدام کنیم که طراحی کارخانه SX/EW از طریق لیچ را در نظر داریم و بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن ماده اکسیده داریم که بتوانیم آن را به کاتد تبدیل کنیم. امیدواریم هم از نظر اقتصادی و هم تولیدی بتواند در کشور و به ویژه مردم منطقه اثرگذار باشد و در تلاش هستیم مردم منطقه نیز از منافع آن برخوردار شوند.

مدیرعامل شرکت «ومعادن» همچنین درباره ارزش سهام این شرکت تا پایان سال افزود: دیروز (یکشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲) ارزش سهم ما ۵۳۰ تومان بود و امروز (دوشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲) از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است، اما نکته مهم آن است که این سهم برای کسی که بخواهد سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشد بسیار خوب است، زیرا طرح‌ها برای اجرا شکل گرفته‌اند و در نتیجه افرادی که محاسبه دارند اگر این سهم را در اختیار داشته باشند می‌توانند به نسبت سود‌هایی که دارند تصمیم‌گیری کنند. بنده به کسی خط نمی‌دهم، اما قیمت سهم به دلیل کوتاهی بنده برای برگزاری چنین جلسه‌ای بود.

وی در ادامه بیان کرد: احساس بنده به عنوان کارشناسی که سال‌ها در این حوزه بوده‌ام این است که در بخش معدن نیازمند برنامه‌ریزی به روز هستیم که اولین قسمت آن آموزش و هدفمندی است. در بخش معدن فرد لیسانس می‌گیرد، اما ایمنی یک واحد است اختیاری و این جالب است در حالی که هر کجایی می‌روید تابلویی می‌بینید که نوشته شده است اول ایمنی بعد کار. آیا باید «ایمنی» واحدی اختیاری باشد؟! ما نیازمند هستیم با سیستم‌های نرم‌افزاری روز آشنا شده و در بخش آموزش بچه‌های حرفه‌ای‌تر پرورش دهیم. اگر صحبت از تکنیک‌های حفاری و ... هست این موارد نیازمند آموزش‌های حرفه‌ای و عملیاتی هست. میزان کارآموزی ما قبلا هم دو واحد بود، الان هم همان دو واحد هست. بخش معدن از نظر من در قسمتی تجربی و عملیاتی است و باید در حوزه آموزش کار بیشتری انجام دهیم. وقتی هدفمندی را تعیین می‌کنیم اول باید هدف را تببین کنیم، اما باید استراتژی را قبل از آن تدوین و مکتوب کرده باشیم. میزان حداقل استخراج سالیانه در معادن امروز «نظری» نیست بلکه یک «مدل» است. دو دهم (۰.۲) ریشه چهارم ذخیره معدن می‌شود عمر معدن. ذخیره معدن به عمر معدن، میزان حداقل استخراج معدن می‌شود. تعیین و سایز ماشین‌آلات الان یک مدل است و ما باید با شرایط خود را تطبیق دهیم. در واقع باید امکان عملیاتی‌شدن را تعریف کنیم. این موارد نیازمند شناخت و هم‌افزایی در این بخش است. از نظر بنده، بخش معدن قابلیت ارتقا به جایگاه‌های بالاتری را نسبت به شرایط فعلی دارد.

سعدمحمدی تصریح کرد: بحث بنده این است که ابتدا باید مسیر را مشخص کرد سپس به سمت ادغام پیش رفت. قطعا استراتژی شرکت‌ها در دنیا ادغام است و می‌تواند به کار سرعت دهد.

وی افزود: افرادی که با ما فعالیت دارند از دوستان حرفه‌ای بخش معدن هستند و سوابق خوبی در اجرا دارند.

سعدمحمدی درباره حمل‌و‌نقل و زیرساخت اظهار کرد: شرکت‌های ما مجموعه‌ای تشکیل دادند که بتوانیم برای آینده سرمایه‌گذاری خوبی داشته و این انتقال بار برای صادرات و شرایط آن به عهده خودشان است و این سرمایه‌گذاری در خلیج فارس و در بندرعباس است و در فاز ۱ اسکله ۱۰ میلیون تنی احداث می‌شود و امیدوار هستیم شرایط را برای واردات و صادرات فراهم کنیم. برای حمل‌و‌نقل طرحی در دستور کار است. اما در حوزه برق نیز سرمایه‌گذاری داشتیم امروز ۷۲۰ مگاوات در سمنان تولید داریم، ۵۲۰ مگاوات نیروگاه شاهرود را داریم. در نتیجه در حوزه زیرساخت‌ها سعی کرده‌ایم طبق مسیر پروژه‌ها حرکت کنیم. برای همه پروژه‌ها مسائل زیست محیطی و زیرساخت‌ها از اولویت‌های ما است.

سعد محمدی تصریح کرد: پروژه‌های ما به مرور و از انتهای امسال تا ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسند.

وی همچنین با اشاره به موضوع دانش‌بنیان‌ها، بیان کرد: ما با دو شرکت دانش‌بنیان در حال همکاری عملیاتی هستیم. برنامه ما برای کاتالیست‌ها با شرکت دانش‌بنیان است. همچنین در شرکتی دیگری به نام «راشا» با گل‌گهر، چادرملو، گهرزمین و مبارکه سهام‌دار هستیم و در آن روی طرح‌های معدنی و افزایش ظرفیت‌ها همکاری داریم. در این شرکت اقدامات خوبی در حوزه سرباره‌ها انجام شده است. البته از شرکت‌های دانش‌بنیانی که بتوانند در بحث معدنی و صنعتی و بهره‌وری کمک کنند، حمایت خواهیم کرد.

سعدمحمدی در ادامه با اشاره به تولید فولاد سبز و اهمیت آن نیز گفت: در آخرین نمایشگاهی که در خارج از کشور برگزار شد، شرکت‌های آلمانی تعریفی را ایجاد کردند که تبدیل وضعیت شرایط موجود برای کاهش co۲ را داشتند. این موضوع حتی اگر مقطعی باشد و امکان اینکه ۳۰ درصد از تولید به فولاد سبز تبدیل شود تا ۱۰۰ درصد به لحاظ دانش فنی ایجاد شده و اولین بحث تولید هیدروژن است؛ بنابراین یکی از بحث‌ها تولید هیدروژن جهت جایگزین کردن گاز طبیعی است. امروز تا ۳۰ درصد اگر قرار است تغییر خوراک احیا را ایجاد کرد، بدون تغییر در تجهیزات امکان‌پذیر است در نتیجه در مرحله اول باید به سراغ تولید هیدروژن رفت. این موضوع یک ضرروت است و ایران کنوانسیون ۲۰۱۵ را امضا کرده است، در غیر این صورت امکان صادرات از ۲۰۳۰ دچار تعرفه می‌شود و با ضرر و زیان همراه خواهیم شد. ما این کار را از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال خواهیم کرد، اما گذر از ۳۰ درصد نیازمند تغییر تجهیزات و سرمایه‌گذاری است و باید برای آن تعریف داشته باشیم.

وی در ادامه این نشست نیز درباره پیش‌بینی سود‌آوری در سال جاری گفت: سود ما وابسته به عملکرد شرکت‌هایی است که در آن‌ها سهم داریم، اما در ۶ ماهه اول سال، ما از سال گذشته جلوتر هستیم و باید شرایط تلفیقی شرکت‌ها را حسابرسی شده منتشر و سپس وارد حساب‌های خود کنیم. اما در نگاه کلان، مشخص نیست مجموعه‌های ما تا چه اندازه در مجمع‌های خود تقسیم سود خواهند داشت. پیش‌بینی بنده این است که از سودی که اعلام کرده‌ایم عبور کنیم و شرایط بهتری داریم به عنوان مثال امسال شرکت کاتالیست به ۲۰۰ تومان سود رسید. شرکت صبانور هم شرایط تولید و هم فروش و سود ۶ ماهه آن نشان می‌دهد چند برابر سال گذشته است و فکر می‌کنم سال گذشته ۱۶۰۰ میلیارد تومان سود داشت، اما امسال به ۳۲۰۰ میلیارد تومان رسیده که نشان از ۱۰۰ درصد ارتقا است.

وی اضافه کرد: طرح استیل کورد ما در منطقه کمتر برخوردار است که بحث اشتغال و شکل‌گیری گردش مالی در آن مهم بوده است. این گردش مالی اشتغال ایجاد کرده و اقتصاد منطقه متحول می‌شود. طرح استیل کورد الشتر لرستان را با فولاد مبارکه شریک هستیم و این تسمه نقاله‌ای که در آینده تولید خواهد شد نیز مورد نیاز کشور هست. همچنین یک کارخانه دیگری داریم که این نوار نقاله‌ها و لاستیک‌هایی که TOR‌ها (تایر‌های لودر، دامپتراک) هستند، داخلشان سیم‌های فولادی است که همان استیل کورد هستند و کلاف پیچ می‌شوند. تسمه نقاله‌های قوی و نوار‌های عریض را از خارج وارد می‌کنیم، چرا باید این کار را بکنیم؟! ما خودمان تسمه را تولید خواهیم کرد. خوراکش را هم داریم و خودمان در داخل کشور آن را تولید خواهیم کرد. تسمه نقاله هم مورد تقاضای کشور است، هم اقتصادی هست و هم منطقه را متحول خواهد کرد و این اتفاق در حال رخ دادن است.

وی همچنین درباره اکتشاف اظهار کرد: برخی قوانین وجود دارد که باید روی آن کار کرد تا سرعت تصمیم‌سازی افزایش پیدا کند. راهکار وجود دارد و می‌توان مدل را انجام داد. ما در غرب کشور یا هر منطقه دیگر در مس، طلا و سنگ آهن سرمایه‌گذاری می‌کنیم، آن هم در مناطقی که بتوانیم ثبت کنیم.

مدیرعامل شرکت «ومعادن» در ادامه این پرسش و پاسخ در ارتباط با فولاد سبز مجددا تصریح کرد: بحث ما این است که بیش از ۷۰ میلیون تن ظرفیت فولاد تقریبا در چهار تا پنج سال آینده در حال شکل‌گیری است که اگر فرض کنیم ۶۰ درصد ظرفیت آن تولید شود، ۴۰ میلیون تن تولید فولاد می‌شود، اما سرانه مصرف فولاد ما در کشور تقریبا حدود ۲۰۰ کیلوگرم است. مفهوم آن این است که ۱۶ میلیون تن مصرف فولاد داخلی داریم. فرض کنید در پنج سال آینده ۲۰ میلیون تن بشود، پس ما ۲۰ میلیون تن فولاد داریم با ظرفیت ۶۰ درصد که تولید می‌شود و بر روی زمین می‌ماند که باید صادر شود. اگر نتوانیم مستنداتی را در بحث سرمایه‌گذاری برای کاهش co۲ داشته باشیم در صادرات با تعرفه مواجه خواهیم شد یعنی باید با قیمت پایین‌تر آن را بفروشیم. در نتیجه باید با قیمت پایین‌تری از سال ۲۰۳۰ به بعد محصول خود را راهی بازار کنیم. پایین‌تر یعنی سود کمتری حاصل می‌شود. در چنین شرایطی یا آن بنگاه غیراقتصادی می‌شود - حال به غیر از مسائل تامین ماده اولیه مثل سنگ آهن و ... - یا سودی سر به سر خواهیم داشت. به همین دلیل ناچار هستیم و حرکت به این سمت الزامی است و باید به آن فکر کرد. در این زمینه دو بحث داریم اول صادرات و دیگری مسائل انسانی، زیرا گرمایش زمین رخ داده و یک واقعیت است. به میزان هر تن فولادی که ایجاد می‌شود و co۲ ای که آزاد می‌شود، به لحاظ زیست محیطی باید مورد توجه قرار بگیرد. این موضوع هم بحث اقتصادی دارد و هم اجتماعی که در دل هم قرار گرفته است. شاید از نظر حرفه‌ای تعریف ریز و درست و تعریف کاملی از این تغییر حالت در کشور صورت نگرفته است مثلا در مورد میزان سرمایه‌گذاری در تولید فولاد سبز.

سعدمحمدی اضافه کرد: امروز مقالات علمی روز دنیا باید دو خروجی افزایش ایمنی و کاهش قیمت تمام شده را به همراه داشته باشد تا آن مقاله چاپ شود. مقالات علمی باید در هر بخشی ایمنی و اقتصادی شدن فرآیند را تعریف کند و باید به آن عدد داده شود. باید این تعریف را برای تصمیم‌سازان تبیین کرده و دقت آن را توضیح دهیم.

دانلود فایل پی دی اف PDF اسلایدهای ارائه شده توسط دکتر «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (و معادن) با اصحاب رسانه در دفتر مرکزی این شرکت به تاریخ ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲

مدیرعامل «ومعادن» همچنین در پاسخ به «می متالز» درباره، حجم سرمایه‌گذاری‌ها در حمل‌و‌نقل گفت: در این زمینه باید بارکو را هم در نظر گرفت، زیرا این سرمایه‌گذاری کشور است و نباید بنگاهی نگاه کرد. باید به رقابت احترام گذاشت. اگر بخواهم بابت قیمت انتقال بار به دریا رقابت ایجاد کنیم اگر تک منبع باشد رقابت مفهوم ندارد، اما اگر مجموعه‌ای دیگر کنارش باشد می‌توان رقابت کرد. سود ما از همان کاهش قیمت خواهد بود. در نتیجه باید اجازه داد روند تصمیم‌گیری اقتصادی دارای رنگ و بو شود، زیرا همه در چنین شرایطی برنده خواهند بود. شاید روزی کسی به این نتیجه برسد که بارکو را بخرد.

سعد محمدی درباره «ایریتک» هم گفت: هرچند ۵۸ درصد سهام ایریتک برای «ومعادن» است و باقی آن برای دولت که بازگردانده شد. اما باید به این نکته توجه داشت که سهام ممتاز از قبل مربوط به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بوده و این سهام ممتاز از نظر قانونی تعریف دارد. سهام ممتاز تصمیم گیرنده است. همچنین اگر مقایسه درباره رفتن افراد آن داریم نمی‌توان EPC کار‌ها را با ایریتک که رفتاری دولتی دارد در پرداخت‌ها داشت و طبیعی است فرد حرفه‌ای به سراغ درآمد بیشتر برود. اگر افراد بمانند یا ریشه عقیدتی و اعتقادی دارد یا اینکه نه، اگر قرار است ایریتک را به دلیل دانش فنی موجود در آن حرکت دهیم، با ایمیدرو هماهنگ و با سازمان خصوصی‌سازی صحبت کردیم و اعتقاد بنده آن است که آن سهم باید واگذار شود تا بنده بتوانم کارشناسان خوب خود را بازگرداننده و شرایط مساعد فراهم شود. زمینه‌ها به لحاظ حقوقی و قانونی باید فراهم شود و با خصوصی‌سازی این شرایط فراهم می‌شود.

وی همچنین درباره حوزه سرب و روی نیز گفت: دنیا امروز حدود ۱۳.۵ میلیون تن سرب و حدود ۱۴ میلیون تن روی تولید می‌کند. میزان بازار مصرف در آینده با توجه به تکنولوژی‌های «های تک High Tech» احتمالا افزایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش خواهد یافت. اما در مقام قیاس اگر به قیمت سرب و روی دقت کنید، سرمایه‌گذاری در آن جذابیت کمتری نسبت به دیگر عناصر دارد. البته ما در این حوزه کار خواهیم کرد و در استراتژی ما قرار دارد، اما شرکت ما برای کار تعاریفی دارد. در سایز‌هایی وارد می‌شویم که توجیه داشته باشد. حتی اگر در خارج از کشور نیز به نقاط خوبی دست پیدا کنیم جزء مواردی است که در دستور کار خواهیم داشت.

وی همچنین درباره پروژه ورق عریض فولاد کردستان اظهار کرد: تولید این مجموعه هم می‌تواند ورق قلع‌اندود باشد و هم ورق گالوانیزه، بنابراین جزو زنجیره تولید ما خواهد بود.

سعدمحمدی با اشاره به افزایش سرمایه در استیل کورد افزود: این افزایش سرمایه انجام شد، زیرا در آنجا محوطه تسطیح شده، زمین اخذ و مشاور انتخاب شده است و اسناد مناقصه برای EPC کار شکل گرفته و انشاءالله برای خرید تجهیزات می‌روند. به همین دلیل افزایش سرمایه برای خرید تجهیزات مورد نظر انجام گرفته است.

وی در پایان این نشست بیان کرد: ما یک افزایش سرمایه جدید را در «ومعادن» تعریف کرده‌ایم که به ۳۰ هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته خواهد رسید، این پروسه هر ساله ما را به عقب می‌اندازد و یکی از بروکراسی‌هایی است که وجود دارد. به عنوان مثال ما سال گذشته  برای «سجام» تعیین صلاحیت شدیم و حتی آن را اخذ کرده‌ایم و مکتوب هم ارائه شده، اما سال تمام شده و دوباره باید این پروسه از اول تکرار شود. این یعنی زمان، یعنی تمام این مراحل باید دوباره طی شود. اگر امروز این نتیجه کسب شد که بنده صلاحیت ندارم باید اطلاعاتی که بار اول ارائه شده، پاک شود. زمان بسیار مهم است. ما شرایط افزایش سرمایه را از محل تجدید ارزیابی‌ها داریم، زیرا دارایی داریم، اما باید مسیر قانونی آن طی شود.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده