تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۵
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۲۹۰۶۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

فولاد مبارکه برای ورود به اکتشافات معدنی با موانع قانونی مواجه است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه امکان اکتشاف معادن و سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین‌آلات این حوزه را دارد، اما موانع قانونی این اجازه را نمی‌دهد تا این شرکت بتواند وارد حوزه اکتشافات معدنی شود.

به گزارش می‌متالز، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نشست مشترک کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به میزبانی فولاد مبارکه اظهار کرد: امروز فولاد مبارکه از افتخارات صنعت کشور و بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقاست.

وی افزود: ارزش فعلی بازار سرمایه این شرکت نزدیک به ۵۰۰ همت است و سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی و سهم ۶.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی بخش صنعت دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه فولاد مبارکه دارای زنجیره تامین گسترده‌ای شامل ۲۵۰۰ تامین‌کننده خدمات و کالا است، تصریح کرد: به برکت فعالیت فولاد مبارکه یک زنجیره ارزش در داخل کشور شکل گرفته و این شرکت به عنوان یک صنعت مادر شناخته می‌شود.

ظرفیت فولاد کشور باید برای اکتشاف و استخراج معادن به کار گرفته شود

وی گفت: فعالیت‌های گروه فولاد مبارکه به وسعت ایران است و این مجموعه بالغ دارای ۱۴۰ شرکت زیرمجموعه است.

طیب‌نیا با بیان اینکه بستر مناسب و ظرفیت‌های خوبی برای اقدامات اکتشافی در کشور وجود دارد، ابراز کرد: ظرفیت فولاد کشور باید برای اکتشاف و استخراج معادن به کار گرفته شود چراکه کمبود مواد اولیه و معدنی یکی از مشکلات صنایع فولادی کشور است.

وی تصریح کرد: طبق آیات قرآن کریم، فولاد برای مردم سراسر منفعت است و صنعت فولاد با مدیریت کارآمد می‌تواند بدون هیچ زیانی، منافع متعددی برای مردم داشته باشد. برخی صنایع در کشور‌های پیشرفته جایگاه تعیین‌کننده‌ای برای اقتصاد کشورشان دارند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه این مجموعه صنعتی جهت‌گیری و هدف‌گذاری سنگینی برای خود تعریف کرده و با ورود به کسب و کار‌های جدید و رفع گلوگاه‌های خود، درصدد قرار گرفتن در جمع ۲۰ شرکت فولادی برتر دنیا است، ادامه داد: امسال علی‌رغم وجود محدودیت‌های انرژی، با مدیریت شرایط همچنان میزان تولید خود را حفظ کرده‌ایم. در حوزه نوآوری و فناوری‌های نوین اقدامات زیادی کرده‌ایم و درصدد توسعه کمّی، کیفی و متوازن هستیم.

فولاد مبارکه برای ورود به اکتشافات معدنی با موانع قانونی مواجه است

وی با اشاره به اینکه گروه فولاد مبارکه برای تامین ۲ هزار مگاوات برق از طریق احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، خورشیدی و بادی سرمایه‌گذاری کرده و در حوزه حمل و نقل مواد اولیه و محصولات نیز سرمایه‌گذاری‌های زیادی را انجام داده است، افزود: اما در حوزه معدن به دلیل محدودیت قوانین با چالش مواجه هستیم؛ اگر مشکل مواد اولیه فولاد مبارکه و صنایع بزرگ فولادی کشور حل شود، مشکل زنجیره تولید فولاد کشور مرتفع خواهد شد.

طیب‌نیا تاکید کرد: فولاد مبارکه امکان اکتشاف معادن و سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین‌آلات این حوزه را دارد، اما موانع قانونی این اجازه را نمی‌دهد تا این شرکت بتواند وارد حوزه اکتشافات معدنی شود، خلق ارزش فولاد مبارکه از سنگ معدن تا زنجیره کامل فولاد است و این شرکت در حوزه تکنولوژی‌های جدید برای فرآوری مواد معدنی اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

اعلام آمادگی فولاد مبارکه در کنار اتاق بازرگانی ایران برای رفع مشکلات حوزه معدن و صنایع معدنی

وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت توسعه‌محور در حال اجرای ۲۲۰ پروژه است، اضافه کرد: این در حالی است که معدود شرکت‌هایی در کشور این تعداد پروژه را در دست احداث دارند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: ما معتقدیم که کارفرمای خوب پیمانکار خوب می‌سازد و بر همین اساس بسیاری از پروژه‌های فولاد مبارکه همچون نیروگاه سیکل ترکیبی را پیش از موعد اجرا کرده‌ایم.

وی در خصوص بومی‌سازی تجهیزات، قطعات و مواد اولیه در فولادمبارکه نیز گفت: سال گذشته ۱۳۰۰ قطعه و در حال حاضر ۹۰ درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز فولاد مبارکه بومی‌سازی شده است.

طیب‌نیا ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه در راستای توسعه زیست‌بوم نوآوری باز، سرمایه‌گذاری خطرپذیر در شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده و ۵ مرکز نوآوری در دانشگاه‌ها ایجاد کرده و از ۴۰۰ پایان‌نامه دانشگاهی حمایت کرده است.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی اقدامات زیادی کرده و در همین راستا برای مناطق کم‌برخوردار سند پیشرفت و آبادانی مبتنی بر استعدادها، محدودیت‌ها و محرومیت‌ها تعریف کرده تا توانمندسازی در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و مشاغل خانگی را محقق کند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه با توجه به داشتن بسیاری از منابع و ظرفیت‌های کشور، هیچ مشکل لاینحلی در کشور نداریم و همه مشکلات با مدیریت مناسب قابل رفع است، تصریح کرد: فولاد مبارکه در کنار کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران آمادگی کمک‌رسانی برای رفع مشکلات حوزه معدن و صنایع معدنی را دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده