تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۹
بازدید: ۳۳۹
کد خبر: ۲۰۶۷۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واحد‌های تولیدی راکد یا زیر ظرفیت تولید با کمک کلینیک‌های صنعت عارضه یابی و بازفعال می‌شوند

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ۵ واحد تولیدی فعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان البرز بازدید کرد.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان با حضور در شهرک صنعتی اشتهارد و ناحیه صنعتی کوثر شهرستان اشتهارد استان البرز، ضمن بازدید از تأسیسات و امکانات زیربنایی و نشست مشترک با جمعی از صنعتگران و اعضای هیأت مدیره شرکت خدماتی این دو شهرک و ناحیه صنعتی، از واحد‌های تولیدی "کوروش"، "سیلانه سبز"، "کیمیا تجارت لطیف ایرانیان"، "بی بافت گستر جهان" و "پیران پلیمر پارس" بازدید کرد.

وی در بازدید از خط تولید و بخش‌های مختلف این واحد‌های صنعتی، به گفتگو با مدیران و کارگران این صنایع پرداخت و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات، توانمندی‌ها و روند تولید در آن‌ها قرار گرفت.

واحد صنعتی "کوروش" تولید کننده روغن مایع آفتابگردان است که در زمینی به مساحت بیش از ۸۵۰ هزار مترمربع و با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۳۵ میلیارد ریال در شهرک صنعتی اشتهارد احداث و درحال بهره‌برداری می‌باشد و برای ۱۱۰ نفر به‌صورت مستقیم فرصت شغلی فراهم کرده است.

واحد صنعتی "سیلانه سبز" تولید کننده انواع دستمال مرطوب است که در زمینی به مساحت ۱۱۰۰ مترمربع و با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال در شهرک صنعتی اشتهارد احداث و درحال بهره‌برداری می‌باشد و برای ۳۶ نفر به‌صورت مستقیم فرصت شغلی فراهم کرده است.

واحد صنعتی "کیمیا تجارت لطیف ایرانیان" تولید کننده انواع دستمال کاغذی است که در زمینی به مساحت بیش از ۲۰ هزار مترمربع و با سرمایه گذاری بالغ بر ۴۶ میلیارد ریال در شهرک صنعتی اشتهارد احداث و درحال بهره‌برداری می‌باشد و برای ۴۰ نفر به‌صورت مستقیم فرصت شغلی فراهم کرده است.

واحد صنعتی "بی بافت گستر جهان" تولید کننده منسوجات بی بافت است که در زمینی به مساحت بیش از ۴۰ هزار مترمربع و با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۰۳ میلیارد ریال در شهرک صنعتی اشتهارد احداث و درحال بهره‌برداری می‌باشد و برای ۴۴ نفر به‌صورت مستقیم فرصت شغلی فراهم کرده است.

واحد صنعتی "پیران پلیمر پارس" تولید کننده فیلم پروپیلن کست ریخته گری است که در زمینی به مساحت بیش از ۱۱۳ هزار مترمربع و با سرمایه گذاری بالغ بر ۴۵۰۴ میلیارد ریال در ناحیه صنعتی کوثر احداث و درحال بهره‌برداری می‌باشد و برای ۳۰۰ نفر به‌صورت مستقیم فرصت شغلی فراهم کرده است.

یک هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی راکد کشور به چرخه تولید باز می‌گردند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان البرز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: امسال حدود یک هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی کشور که به علل مختلف راکد و یا زیر ظرفیت کار می‌کنند، به چرخه تولید باز خواهند گشت.

علی رسولیان با بیان این‌که رسیدگی به این واحد‌ها یکی از اولویت‌های سال جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت است، افزود: سال گذشته موفق شدیم یک هزار و ۵۵۷ واحد راکد کشور که طبق آمار مشکلات ۵۹ درصد آن‌ها در حوزه تأمین منابع مالی بود را بازفعال کنیم.

وی اضافه کرد: با هدف بازفعال سازی واحد‌های راکد و یا واحد‌هایی که زیر ظرفیت درحال فعالیت هستند، در قالب کلینیک صنعت در سطح کشور ۹۰۰ مشاور از بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان انتخاب که این مشاوران با حضور در این واحد‌ها نسبت به عارضه یابی و بررسی‌های علمی و اقتصادی و رصد نقاط ضعف آن‌ها اقدام می‌کنند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: با توجه به این‌که بخشی از واحد‌های تولیدی در زمان‌های مختلفی تعطیل یا نیمه تعطیل می‌شوند، آمار جامعی از کل این واحد‌ها وجود ندارد که به همین منظور یکی از برنامه‌های جدی ما این است که این گونه واحد‌ها را به چرخه فعالیت بازگردانیم.

رسولیان گفت: همچنین واحد‌هایی که در تملک بانک‌ها قرار دارند، شناسایی و با شورای هماهنگی بانک‌ها تفاهم نامه‌ای با هدف بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید امضاء شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که سال گذشته شاهد افزایش تولید و تقاضا برای سرمایه گذاری در کشور بودیم، افزود: پارسال بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ قرارداد واگذاری زمین برای فعالان اقتصادی منعقد و حدود پنج هزار هکتار زمین نیز برای بنگاه‌های تولیدی اختصاص یافت که به‌صورت مرتب این واحد‌ها با این هدف که هرچه سریع‌تر منجر به تولید شوند، رصد و کنترل می‌شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: همچنین در سال جهش تولید و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان پشتیبانی و مانع زدایی از تولید نامگذاری شده، بسته مشوق‌های جدید سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که به تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز رسیده، ابلاغ شده است.

رسولیان ادامه داد: در این بسته تخفیف‌های خوبی را در واگذاری حق انتفاع برای فعالان اقتصادی به‌خصوص کسانی که زودتر از موعد مقرر به بهره برداری برسانند، قائل شده‌ایم.

وی بیان کرد: همچنین در این بسته توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان، فناوری پیشرفته و شرکت‌هایی که نسبت به افزایش داخلی سازی محصولات اقدام می‌کنند، شده که بر اساس آن، تخفیف ۱۰ درصدی در ابتدا برای آن‌ها قائل و در ادامه بهترین اراضی را واگذار خواهیم کرد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه به توسعه زیرساخت‌ها به‌خصوص در بخش برق و آب در شهرک‌های صنعتی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در حوزه برق بسیاری از شهرک‌ها با کمبود که البته بخشی از آن به دلیل افزایش ظرفیت تولید که البته خبر خوبی نیز هست مواجه‌اند که به همین منظور همکاری‌های خوبی بین ما، وزارت نیرو و شرکت توانیر درحال شکل گیری است ک با یک مشارکت سه جانبه بین این سازمان، وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه بتوانیم پست‌های ضروری را در شهرک‌های صنعتی کشور ایجاد کنیم.

رسولیان همچنین با اشاره به شناسایی پست‌های مورد نیاز و شهرک‌های صنعتی دارای اولویت، اظهار امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر این پروژه عملیاتی و اجرایی شود.

وی تصریح کرد: همچنین در حوزه آب هر میزان که وزارت نیرو از محل‌های مختلف بتواند به ما واگذار کند، این آمادگی را داریم که به هر قیمت این آب را خریداری و در اختیار بخش تولید با توجه به این‌که یکی از ضروریات ما است، قرار دهیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در همین راستا و در حوزه تصفیه خانه فاضلاب به‌صورت جدی درحال فعالیت هستیم تا پساب صنعتی را بتوانیم به چرخه تولید و مکان‌هایی که می‌توان از آن استفاده کرد، وارد کنیم.

رسولیان به مالیات واحد‌های تولیدی نیز اشاره کرد و از برگزاری نشست مشترک با رئیس کل سازمان امور مالیاتی با هدف برطرف کردن مشکلات مربوط به واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در آینده نزدیک خبر داد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده