تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۱۹۶۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با حضور خبرنگاران بازار سرمایه؛

زنگ هفته جهانی سرمایه‌گذاری در بورس نواخته شد

‌می‌متالز - با حضور خبرنگاران بازار سرمایه، زنگ هفته جهانی سرمایه‌گذاری در بورس توسط مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نواخته شد.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی در جریان نواختن زنگ هفته جهانی سرمایه‌گذاری در بورس که صبح امروز (یکشنبه) با حضور خبرنگاران بازار سرمایه در محل سازمان بورس انجام شد، گفت: "سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار" یا همان "آیسکو" نهادی بین‌المللی است که ذیل آن نهاد‌های ناظر با بازار‌های سرمایه جهان گرد هم می‌آیند و در واقع این سازمان به عنوان وضع‌کننده استاندارد‌های جهانی برای اوراق بهادار شناخته می‌شود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: وظیفه "آیسکو" ایجاد استانداردها، پیاده‌سازی و ترویج آن‌ها در راستای نظارت و ایجاد قوانین برای بازار‌های اوراق بهادار است و این نهاد همکاری تنگاتنگی با کشور‌های گروه ۲۰ و هیأت ثبات مالی (FSB) در برنامه اصلاح قوانین نظارتی در سطح جهانی دارد.

اهداف آیسکو

وی همچنین از حمایت از سرمایه‌گذار، حصول اطمینان از شفافیت، کارایی و منصفانه بودن بازار‌ها و کاهش ریسک‌های سیستمی بازار به عنوان اهداف این سازمان یاد کرد و گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار پس از ۱۲ سال تلاش همه پرسنل و مدیران این نهاد در سال ۲۰۱۸ میلادی به عضویت اصلی این نهاد جهانی دست یافت.

عشقی با اشاره به این که در این نهاد بین‌المللی هشت کمیته تخصصی فعال هستند، به تشریح کمیته هشتم این نهاد یعنی کمیته حمایت از سرمایه‌گذار خرد پرداخت و اذعان داشت: در کنار سایر فعالیت‌های این کمیته، سالانه کمپینی تحت عنوان هفته جهانی سرمایه‌گذار با هدف توسعه فرهنگ آموزش عمومی و حمایت از سرمایه‌گذاران در تمامی نواحی جغرافیایی اعضای آیسکو برگزار می‌شود که در طی این هفته فعالیت‌های نهاد‌های ناظر بازار سرمایه کشور‌های عضو آیسکو در راستای آموزش و حمایت از سرمایه‌گذاران توسط آیسکو از جمله محتوا‌های تولیدشده توسط نهاد‌های ناظر برای آموزش سرمایه‌گذار، سازمان‌دهی کارگروه‌ها و همایش‌ها در این راستا و برگزاری کمپین‌های ملی و محلی در حوزه جغرافیایی آن کشور اطلاع‌رسانی می‌شود.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: امسال هفتمین دوره برگزاری کمپین جهانی سرمایه‌گذار با راهبری آیسکو بوده و سومین بار است که سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در کمپین شرکت می‌کند.

وی گفت: هر ساله آیسکو شعار‌هایی در زمینه‌های مختلف پیشنهاد می‌نماید که هر نهاد ناظر علاوه بر ترویج همه آن‌ها یک شعار را به عنوان شعار اصلی به منظور جهت‌دهی به فعالیت‌های خود در هفته جهانی سرمایه‌گذار انتخاب می‌کند.

زمینه‌های اصلی فعالیت هفته جهانی سرمایه‌گذار

رئیس سازمان بورس افزود: تاب‌آوری سرمایه‌گذار، دارایی‌های رمزگذاری شده و صنعت مالی پایدار زمینه‌های اصلی، پیشگیری از کلاه‌برداری و تقلب، اصول سرمایه‌گذاری و فناوری و صنعت مالی دیجیتال زمینه‌های فرعی هفته جهانی سرمایه‌گذار در سالجاری هستند.

"سرمایه‌گذار آگاه"، شعار منتخب سازمان بورس برای کمپین امسال هفته جهانی

عشقی همچنین با اشاره به این که شعار منتخب سازمان بورس و اوراق بهادار ایران برای کمپین امسال هفته جهانی سرمایه‌گذار، «سرمایه‌گذار آگاه درک درستی از رفتار انواع دارایی در شرایط تورمی پایدار داشته واز تاثیر تورم بر میزان جذابیت آن‌ها مطلع است» می‌باشد، تصریح کرد: علت انتخاب این شعار، آگاهی‌رسانی و آموزش به سرمایه‌گذار خرد در خصوص انتخاب استراتژی‌های مناسب سرمایه‌گذاری در بورس در شرایطی است که تغییرات ناگهانی و شدید قیمت دارایی‌ها در بازار اوراق بهادار، سرمایه‌گذار را در مواجهه با ریسک‌های شدید مالی قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: البته همان طور که عنوان شد این تنها شعار منتخب است و فعالیت‌های سازمان بورس در این کمپین محدود به این شعار نیست. به عنوان مثال سرمایه‌گذار باید نسبت به کلاه‌برداری‌ها و انواع تقلب در بازار‌های سرمایه به خصوص در شرایط کنونی که دنیای مجازی می‌تواند ریسک‌های قابل توجهی را در این زمینه متوجه سرمایه‌گذار کند، به اندازه کافی آگاهی کسب نموده و با هوشیاری مناسب‌ترین‌ها را انتخاب کند.

معرفی فعالیت‌های آموزشی سازمان بورس

عشقی همچنین تصریح کرد: در راستای اجرای این کمپین سازمان بورس و اوراق بهادار به معرفی فعالیت‌های آموزشی خود و کلیه ارکان و نهاد‌های زیرمجموعه خویش از جمله شرکت‌های بورس تهران، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی ایران، شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس و کانون کارگزاران و سایر نهاد‌های ذی‌ربط در طول یک سال گذشته از جمله کتب آموزشی در تمامی سطوح از قبل از دبستان تا تخصصی ویژه فعالان بازار سرمایه، انیمیشن و موشن‌گرافی‌ها، بازی‌های آموزشی، مسابقات و رویداد‌های رقابتی و همایش‌ها و کنفرانس‌های مرتبط می‌پردازد.

وی افزود: همچنین در طول این هفته، سازمان بورس به همراه ارکان بازار سرمایه با انتشار محتوا‌های آموزشی به اطلاع‌رسانی در زمینه شعار منتخب خود و سایر شعار‌های پیشنهادی آیسکو برای هفته جهانی سرمایه‌گذار از طریق شبکه‌های اجتماعی رسمی خود اقدام می‌کند.

به گفته رئیس سازمان بورس، انتشارات بورس نیز همزمان با هفته جهانی سرمایه‌گذار ۱۲۰ عنوان کتاب الکترونیک و سه عنوان کتاب صوتی را که فرآیند تولیدشان از یک سال گذشته آغاز شده بود، با ۳۰ درصد تخفیف از ۱۰ تا ۱۶ مهر در اپلیکشن طاقچه برای عموم منتشر نموده است. ضمنا در این هفته هر روز یک عنوان کتاب با ۶۰ درصد تخفیف در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است؛ تعدادی از شعار‌ها و زمینه‌های فعالیت پیشنهادی آیسکو برای این هفته عبارتند از:

  • سرمایه‌گذار آگاه به تاثیر تورم بر قدرت خرید توجه دارد و برای ارزیابی کارایی سرمایه‌گذاری از نرخ بازگشت واقعی بهره می‌جوید.
  • سرمایه‌گذار آگاه درک درستی از رفتار انواع دارایی در شرایط تورمی پایدار داشته و از تاثیر تورم بر میزان جذابیت آن‌ها مطلع است.
  • سرمایه‌گذار آگاه اهمیت تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری را تشخیص می‌دهد؛ بویژه از جهت تاثیر آن در پیشگیری از زیان‌های ناشی از یک اتفاق ناگهانی.
  • سرمایه‌گذار آگاه با ذخیره وجوه احتیاطی به میزان کافی، شوک‌های مالی منفی را پشت سر خواهد گذاشت.
  • سرمایه‌گذار آگاه می‌داند که هر گونه از سرمایه‌گذاری با ریسک همراه است.
  • سرمایه‌گذار آگاه از طریق راهکار‌های بودجه‌بندی موجود برای مدیریت ریسک، کاستن از اثر تورم و اجتناب از بدهی با نرخ بهره بالا برای چالش‌های غیرمنتظره زندگی برنامه‌ریزی می‌کند.
  • سرمایه‌گذار آگاه می‌داند برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت با سبد متنوع و با میزان ریسک مناسب می‌تواند در شرایط آشفتگی اقتصادی او را از تلاطم‌های بازار به سلامت عبور دهد. او درک درستی از اثر نرخ واقعی برگشت سرمایه داشته و از جمله تاثیرات تورم بر دارایی‌های مختلف می‌شناسد.
  • سرمایه‌گذار آگاه محصولات سرمایه‌گذاری مبتنی بر دارایی‌های رمزگذاری شده را می‌شناسد و از ریسک‌های مرتبط با آن‌ها با خبر است.
  • سرمایه‌گذار آگاه در فرآیند ارزیابی هر فرصت سرمایه‌گذاری از جمله دارایی‌های رمزگذاری شده دقت و موشکافی لازم را به خرج می‌دهد.
  • نشانه‌های حاکی از خطر کلاهبرداری در سرمایه‌گذاری را می‌شناسد.
  • هرگز مبتنی بر صرف شهرت افراد سرشناس و تایید آن‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری نمی‌کند.
  • سرمایه‌گذار آگاه از ریسک‌های مرتبط با دارایی‌های رمزگذاری شده مانند کلاهبردای، نوسانات قیمتی، تاییدیه‌های گمراه کننده و احتمال ورشکستگی ناشران یا نهاد‌های واسط مطلع است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده