تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۴
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۳۱۰۲۱۸
در مراسم ۳۰ سالگی دانشگاه صنایع و معادن ایران؛

هفت رویکرد تحولی دانشگاه صنایع و معادن ایران برای سال ۱۴۰۲ را تشریح شد

‌می‌متالز - سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران با بیان اینکه تلاش کرده تا از ظرفیت بخش‌های خصوصی و پیشرو در مباحثی مانند فن‌آوری‌های جدید و نوظهور استفاده کند، از هفت رویکرد تحولی دانشگاه صنایع و معادن ایران برای سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «سیدعلیرضا شجاعی» مشاور وزیر صمت و سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران در مراسم سی‌امین سالگرد تاسیس دانشگاه، با بیان اینکه تحول در سیاست‌ها و رویکرد‌های این دانشگاه آغاز شده، گفت: دانشگاه صنایع و معادن ایران از آغاز تأسیس به‌عنوان دانشگاهی متمایز و متفاوت از بقیه دانشگاه‌ها و با رویکرد نیازمحوری، مساله محوری و حل مساله ایجاد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: نیاز وزارت معادن و فلزات وقت، نداشتن نیرو‌های کیفی، پژوهش‌های کاربردی و مدیران و کارشناسان برجسته در حوزه معدن و صنایع معدنی بود و این امر منجر به این شد که در سال ۱۳۷۲ پیشنهاد تأسیس دانشگاه صنایع و معادن ایران از سوی آن وزارتخانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود.

سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران اضافه کرد: در نهایت پس از بحث و بررسی، با اکثریت آرا مجوز تاسیس این دانشگاه تخصصی با رویکرد علمی-کاربری صادر شد. این در حالی بود که هنوز دانشگاه علمی-کاربردی با ادبیات امروزی ایجاد نشده بود و دانشگاه صنایع و معادن ایران قبل از تاسیس دانشگاه علمی-کاربردی متولد شد.

وی در ادامه همکاری با بخش خصوصی و تشکل‌ها و دانشگاه‌ها، استفاده از جوانان نخبه و مدیران با تجربه، پشتیبانی علمی و آموزشی و مشاوره‌ای معاونت‌های وزارت صمت، پرورش به‌جای آموزش صرف، نقش‌آفرینی در حوزه‌های حکمرانی و بنگاهی، بین المللی شدن دانشگاه و صدور خدمات آموزشی، را رویکرد‌های تحولی دانشگاه صنایع و معادن ایران برشمرد که در سال ۱۴۰۲ دنبال خواهد شد.

شجاعی در خصوص این رویکردها، اینگونه توضیح داد: همکاری با بخش خصوصی و تشکل‌ها از اولویت‌های دانشگاه است. تلاش کرده‌ایم از ظرفیت بخش‌های خصوصی توانمند، پیشرو و به‌روز در مباحثی مانند فن‌آوری‌های جدید و نوظهور استفاده کنیم و نهاد واسطی برای ارتباط این ظرفیت با سایر بخش‌ها و واحد‌های صنعتی، معدنی و تجاری باشیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون با بخش خصوصی در حوزه آموزش همکاری مشترک داریم، ادامه داد: با تشکل‌های مختلفی تفاهم‌نامه امضا و چند همایش و رویداد علمی-کاربردی در سطح ملی با این تشکل‌ها برگزار کرده‌ایم که در سال ۱۴۰۲ این همکاری‌ها توسعه می‌یابد.

سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران از همکاری با دانشگاه‌های تراز اول کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: همکاری در برگزاری رویداد مشترک، دوره‌های آموزشی مشترک، طرح کهاد، نظام جامع آموزش صنعت، معدن و تجارت و ... از جمله تعاملات با دانشگاه‌ها بوده و دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و علم و صنعت ایران و فردوسی مشهد در این زمینه پیشگام بوده‌اند.

وی اضافه کرد: همچنین پیشنهاد‌هایی را به معاون آموزش و معاون فن‌آوری و نوآوری وزارت علوم برای کمک به تحقق برنامه‌های آن وزارتخانه داده‌ایم.

شجاعی رویکرد تحولی دیگر دانشگاه صنایع و معادن ایران را استفاده از ظرفیت جوانان نخبه در حوزه‌های جدید علمی و بهره‌مندی از مدیران باتجربه در دوره‌های این دانشگاه عنوان و بیان کرد: استفاده از این ترکیب، هم به بعد دانشی و هم کاربردی دوره‌های دانشگاه کمک خواهد کرد و در حقیقت یک مدرسه کسب و کار برای واحد‌های صنعتی و معدنی و تجاری به‌وجود می‌آید.

وی پشتیبانی علمی، آموزشی، پژوهشی و مشاوره‌ای از وزارت صمت را از دیگر رویکرد‌های تحولی این دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: وزارت صمت با توجه به گستره فعالیت‌ها و حجم ذینفعان و تنوع خدمات، نیازمند پشتیبانی‌های پژوهشی، محتوایی و مشاوره‌ای است و دانشگاه صنایع و معادن ایران می‌تواند در تشکیل اتاق‌های فکر، انجام پژوهش‌های لازم، پرورش سرمایه انسانی مورد نیاز، توسعه فن‌آوری و نوآوری کمک شایانی به مجموعه وزارت صمت داشته باشد.

سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران، دیگر رویکرد تحولی دانشگاه را خروج از آموزش‌های صرف دانست و اظهار کرد: تمایز دانشگاه صنایع و معادن ایران در پرورش متخصصان کیفی مورد نیاز صنعت و معدن و تجارت کشور است، یعنی پرورش را جایگزین آموزش صرف کرده و متناسب با نیاز بازار کار و واحد‌های صنعتی، معدنی و تجاری حرکت می‌کند و علاوه بر آن به فکر نیاز‌های آتی آن‌ها در تحولات آینده کسب و کارهاست.

وی رویکرد تحولی دیگر دانشگاه را نقش‌آفرینی و تاثیرگذاری در حوزه‌های حکمرانی و بنگاهی بخش صنعت، معدن و تجارت اعلام و تصریح کرد: در دانشگاه صنایع و معادن برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا هم به واحد‌های صنعتی و معدنی در سطح بنگاهی کمک کنیم و هم یاریگر وزارت صمت، وزارت علوم و سایر بخش‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و سطح حکمرانی باشیم.

شجاعی با بیان اینکه هفتمین رویکرد تحولی دانشگاه صنایع و معادن ایران برنامه‌ریزی برای بین‌المللی شدن دانشگاه و حرکت به سمت صادرات خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره‌ای است، از انجام مذاکرات و اقدامات اولیه در این زمینه خبر داد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده